servisler

a)-Sistem – Altyapı - Internet Hizmetleri

ULAKBIM tarafından sağlanan 1 Mbps bağlantı hızı 8 Mbps'ye çıkmış, bağlantı hızı 2004 yılında 16 Mbps, 2005 yılı ekim ayında 34 Mbps, 2008 yılında 42 Mbps’a, 2009 yılında da 80 Mbps’a, 2010 yılında 150 Mbps’a, 2012 yılında ise 300 Mbps’a  ulaşarak, internet hizmetlerinden daha sağlıklı ve hızlı yararlanılması sağlanmıştır. 2009 yılı içerisinde Yatağan Meslek Yüksekokulu hariç tüm uç noktaların (Yüksekokullar, Meslek Yüksekokullar, Fakülteler) internet bağlantıları MetroEthernet teknolojisine geçirilerek en az 5 Mbps’lik hıza yükseltilmiştir. Bağlantı hızının artmasıyla network tabanlı telefon ve güvenlik kameraları hizmeti ve Uzaktan Eğitim hizmetleri de daha verimli yürütülmektedir.

Kampus alanına taşınan internet servisi, kampus içerisindeki yüksekokullar ve fakülteler arasında 1-4 GBps'lık yaklaşık 22 kilometreye varan fiber optik kablolama yapılmıştır.

Bağlantı Hızlarının Dağılımı

Birim/Okul Adı

Bağlantı Hızı

Bağlantı Türü

Kampus

300 Mbps

MetroEthernet

Güzel Sanatlar Fakültesi

10 Mbps

MetroEthernet

Tıp Fakültesi

10 Mbps

MetroEthernet

Fethiye Sağlık Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Dalaman Meslek Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Datça Kazım Yılmaz Meslek Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman MYO

10 Mbps

MetroEthernet

Köyceğiz Meslek Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Marmaris Sağlık Hizmetleri Meslek YO

10 Mbps

MetroEthernet

Milas Sıtkı Koçman Meslek Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Muğla Meslek Yüksekokulu

40 Mbps

MetroEthernet

Ortaca Meslek Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Ula Ali Koçman Meslek Yüksekokulu

10 Mbps

MetroEthernet

Ula Ali Koçman Meslek Yüksekokulu Ek Bina

5 Mbps

MetroEthernet

Bodrum Denizcilik Meslek Yüksekokulu

5 Mbps

MetroEthernet

İçmeler Turizm Meslek Yüksekokulu

5 Mbps

MetroEthernet

Yatağan Meslek Yüksekokulu

2 Mbps

G.SHDSL

Güvenlik Kameraları

2004 yılında çalışmalarına başlanan IP Kamera Projesinde öncelikle;

Kampusteki girişler, kampusteki okulların bina girişleri,

Muğla Meslek Yüksekokulu giriş noktaları kameralar ile kontrol altına alınmıştır.

Daha sonra;

Ortaca Meslek Yüksekokulu,

Milas Sıtkı Koçman Meslek Yüksekokulu,

Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman Meslek Yüksekokulu da bu projeye dahil edilmiştir.

Güvenlik kayıtlarının veri depolama ünitelerinde 1 ay tutulup arşivlendiği IP Kamera Sisteminde 7 adet hareketli, 140 adet sabit kamera bulunmaktadır. IP Kameralarının yönetilip kaydedildiği toplam 7 adet kamera sunucusu sistemde aktif olarak kullanılmaktadır. 2013 yılı içerisinde diğer ilçelerdeki okulların da IP kamera Sistemine dahil edilmesi planlanmaktadır.

Kamera Türü

Adedi

Sabit Kamera Sayısı

140

Hareketli kamera Sayısı

7

Toplam Kamera Sayısı

147

   

Toplam Kamera Sunucusu

7

Network (IP) Telefon Sistemi

Üniversitemizin bulunduğu bölge iklim şartları nedeniyle düşen yıldırımlardan analog PBX santrallerin kart devreleri sürekli yanmakta dolayısıyla yenileme ve onarım maliyetleri de sürekli olarak artmaktaydı. Bu nedenden dolayı ve Üniversitemiz Kampusünde ve uzak noktalardaki artan öğretim üyesi ve kullanıcı sayısını karşılamak için, tüm dünyada ve güncel ses projelerinde baskın teknoloji olarak ortaya çıkan IP Telefon Sistemi 2004 yılından bu yana üniversitemizde kullanılmaktadır.

İlk kurulumunda 1500 kullanıcı kapasiteli NBX sistemine 2011 yılında 1500 kullanıcının daha tanımlanabileceği ek NBX sistemi dahil edilmiştir.   Kampusteki ve Uzak noktalardaki tüm idari ve akademik birimlerde IP Telefon Sistemi kullanılmaktadır. IP Telefon sistemiyle kampus ve uzak noktalardaki okullar dahili hat üzerinden görüşme yapabilmektedirler. Ayrıca kampus ve merkez lojmanlarda kalan personele de IP telefon hizmeti verilmektedir. 2012 yılında kampus ve uzak noktalardaki aktif kullanıcı sayısı 1841’dir. Bu sistem ile akademik ve idari personel dış hatlar ile kendi telefonundan direkt görüşme yapabilmekte ve ay sonunda görüşme bedelleri kendilerine elektronik posta ile gönderilmekte ve bu görüşme bedelleri maaş hesaplarından otomatik olarak kesilmektedir.

Kullanıcılar http://telefon.mu.edu.tr adresinden telefon numarasını öğrenmek istediği kişiyi kolaylıkla bulabilmektedirler.

Faks Sistemi

2006 yılı aralık ayı sonunda aktif edilen faks sistemi, NBX IP Telefon ve Exchange Mail Server ile bütünleşik çalışarak faksın mail aracılığı ile gönderimini ve alımını yapabilmektedir. IP Telefon Sisteminde birimlere tahsis edilen faks numaraları ile bu numaraların ilişkili faks mailleriyle gelen fakslar mail ortamında görüntülenebilir, çıktısı alınabilir, aynı şekilde mail ortamından herhangi bir doküman faks formatına dönüştürülerek gönderilebilir. Birimlere ait toplam faks numarası sayısı 57’dir.

Geçiş Kontrol Sistemi (GKS)

2008 yılında kullanılmaya başlanan Geçiş Kontrol Sistemi ile;

Kampus giriş noktalarında turnikeler ve el terminalleriyle personel ve öğrenci giriş-çıkışlarının kontrolü,

Yetkilendirilmiş kartlar ile de üniversite içerisinde otoparklara girişlerin kontrolü yapılmaktadır.

Bina giriş kapılarında, laboratuvar ve derslik girişlerinde personel ve öğrenci giriş çıkış kontrolü yapılmaktadır.

Yemekhane Geçiş Kontrol Sistemi

2012 yılının ilk işgünü itibariyle, Sıtkı Koçman Öğrenci Sarayında personel ve öğrenci tabldotları için personel ve öğrenci kartlarına haftalık ya da günlük kredilerin yüklenmesi ile turnikeden geçtikten sonra o günkü yemek hakkının kullanılabileceği bir sistem aktif olmuştur.

Yemekhane Geçiş Kontrol Sistemi ile, her hafta hangi gün hangi öğünde kaç adet yemek çıkması gerektiği, kasada ne kadar paranın bulunması gerektiği, kaç kişinin yemek aldığı gibi istatistiki ve yararlı bilgilere kolayca erişilebilmektedir.

Otomatik Geçiş Sistemi (OGS)

2012 yılında kullanılmaya başlanan Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) Kampus Ana Kapı ve Merkez Lojmanlar Otopark girişinde personel ve araç giriş kontrolü yapılmaktadır.

Eduroam

Eduroam; Education Roaming (Eğitim Gezintisi) kelimelerinin kısaltmasıdır. RADIUS tabanlı altyapı üzerinden 802.1x güvenlik standartlarını kullanarak, eduroam üyesi kurumların kullanıcılarının diğer eğitim kurumlarında da sorunsuzca ağ kullanımını amaçlamaktadır.

Eduroam üyesi kurumların kullanıcıları, kendi kurumlarında (Ev Kurum) ağa bağlanmak için kullandıkları kullanıcı adı şifre ikilileri ile, eduroam üyesi olan başka bir kurumdan (Misafir Kurum) ağa bağlanabilirler. Kullanıcı misafir kurumda iken aldığı eduroam yayınına bağlantı talebi gönderdiğinde, misafir kurumun yetkilendirme sunucusu, o kullanıcıyı kendi ev kurumunun yetkilendirme sunucusuna yönlendirerek, yetkili olup olmadığını belirler. Tüm bu sorgulamaların, sunucular arasında oluşturulan şifreli bir tünel içinden yapılması, kullanıcı adı şifre ikililerinin kullanıcının kendi ev sunucusu haricinde görülmesini engeller. Bu durumda kullanıcıların yapması gereken tek şey, misafir olduğu kurumda yer alan eduroam kablosuz ağını, kendi kurumunun ağına bağlanır gibi tanımlamasıdır.

Muğla Üniversitesi Aralık 2009 tarihinden itibaren Eduroam Federasyonuna üyedir. Başta sosyal kullanım alanları olmak üzere kampusün birçok noktasında ve uzak noktalardaki okullarda kablosuz yayın yapılmaktadır.

Kampüs içerisinde yayın yapılan noktaların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Misafir kullanıcıların Muğla Üniversitesi ağına nasıl giriş yapacakları ile ilgili detaylı bilgi  http://eduroam.mu.edu.tr adresinden öğrenilebilir.  

Üniversitemiz eduroam federasyonuna üye olduğu 2009 yılından itibaren toplam 41.129 kişinin bu hizmetten faydalanabilmelerini sağlamıştır.  Anlık belirlenen aktif kullanıcı sayısı yaklaşık 600 olarak gerçekleşmiştir.

Kütüphane Proxy Servisi

Üniversitemizin elektronik kütüphanelerine ve veritabanlarına kampus dışındaki herhangi bir yerden bağlanılmak istenildiğinde kullanıcı adı ve parola sorgusuyla kullanıcı doğrulaması gerekmektedir.

Internet tarayıcısında yapılacak birkaç küçük ayar ile bu veritabanlarına (Muğla Üniversitesi Kampusları dışından) proxy sunucu üzerinden bağlanabilir.

Proxy sunucusunu kullanmak isteyen personel, kullanıcı adı ve parola almak için mu.edu.tr uzantılı e-posta adresinden muproxy@mu.edu.tr adresine, bu talebini bildirdiğinde kendi e-posta adresine gerekli bilgiler gönderilmektedir.

Anti-Virüs Hizmeti

Üniversitemizde, personel ve laboratuvar bilgisayarlarının spyware, virüs vb. kötü amaçlı saldırılardan korunabilmesi için sunucu-istemci mimarisinde çalışan ve merkezi olarak güncellenmesi sağlanan Anti-Virüs servisi, lisans anlaşmamız olan Kaspersky AntiVirüs yazılımı ile sağlanmaktadır.

Kullanıcı bilgisayarlarına Kaspersky AntiVirüs programının kurulabilmesi için antivirus.mu.edu.tr adresine girilmesi gerekmektedir.

b)-E-posta Hizmetleri

Personel

Üniversitemiz e-posta sisteminde 2000’nin üzerinde idari ve akademik personele, 30.000’e yakın öğrenciye e-posta hizmeti sağlanmaktadır. Akademik personel için 2 GB, idari personel için 1 GB e-posta alanı sağlanmaktadır.

Sunucu tabanlı antivirüs ve antispam çözümleri kullanılarak e-posta kullanıcılarına virüslü veya gereksiz e-postaların ulaşması engellenmektedir.

Mobil iletişim cihazları ile gelişmiş cep telefonları ile posta kutularına ulaşma imkanı sağlanmaktadır. Wap destekli cep telefonlarından http://webmail.mu.edu.tr/oma adresine erişilerek (outlook mobile Access) webmail erişimi cep telefonlarından da sağlanabilir.

Rektörlük Fakülteler ve Yüksekokulların Yönetim Kurulu ve Senato Kararları Web Mailde ortak klasörlerde yayınlanarak kullanıcıların hizmetine sunulmuştur.

E-posta talebi olan kullanıcı personel kimliği ile birimimize gelerek gerekli formu doldurup imzaladıktan sonra e-posta hesabına sahip olmaktadır.

E-posta şifresini unutan kullanıcı güvenlik nedeniyle birimimize personel kimlik kartı ile bizzat müracaat ederek yeni şifre alabilmektedir. E-posta şifresi kesinlikle telefon ile verilmemektedir.

Öğrenci

Bütün öğrencilere AdSoyad@posta.mu.edu.tr şeklinde e-posta tanımlanmaktadır. E-posta için kullanacakları şifre ise Öğrenci Bilgi Sisteminde kullandıkları şifre ile aynıdır. Tanımlanan e-postaların başlıca özellikleri aşağıdaki gibidir:

10 GB e-posta kutusu

Güçlü bir antispam teknolojisi

Sınırsız domain içi e-posta teslimi

5 gün içinde silinmiş mesajları yeniden getirebilme

Mezuniyetten sonra bile hesabı aktif tutabilme

POP+Outlook senkronizasyonu sağlanabilmekte ve antivirüs filtrelemesi yapılabilmekte

25 MB posta gönderebilme ve alabilme

Bir seferde 5000 kişiye posta gönderebilme kapasitesi.

c) Donanım ve Teknik Servis Hizmetleri

Birimimiz teknik servisi, bilgisayar, yazıcı, IP Telefon, IP Kamera, Internet, eduroam vb. sorunlara müdahale edebilmektedir. Çok az sayıda donanım sorunu ilgili firmaya gönderilmektedir.

2012 yılı sonunda Üniversitedeki tüm bilgisayar, yazıcı, telefon, network ürünleri vb. Malzemelerin özelliklerinin ve kullanıcılarının sisteme girilmeye başlandığı Envanter Projesi tamamlandıktan sonra bu malzemelerle ilgili tüm arıza ve bakım onarım talepleri web üzerinden iletilerek takip edilebilecektir.

Birimimize gelen iş talepleri yılda 6000 adetin üzerindedir. Bu taleplerin tamamına yakını teknik ekibimiz tarafından olumlu sonuçlandırılmıştır.

 

d) Danışmanlık Hizmetleri

Üniversitemiz ve Muğla’daki resmi kurumlara bilişim hizmetleri konusunda danışmanlık yapılmaktadır.